Waarschuwing

Actualiteiten

Persbericht : Afsluiting Art pa Libertat in Rif Fort, Curaçao

17 september 2014

Inwoners en bezoekers van Curaçao kunnen nog tot en met zaterdag de laatste twee exposities bezoeken, waarmee Stichting Arte '99 de afschaffing van de slavernij, 150 jaar geleden, heeft herdacht en gevierd. Speciaal voor de afsluiting van de serie tentoonstellingen en evenement zijn bestuursleden van Arte '99 en kunstenaars aanwezig in het Rif Fort voor om een toelichting te geven op Tula 2.0 en Swinging through history - Riba kadans di historia, die in verband met het weer van de Koningin Emmabrug naar het Rif Fort is verplaatst.

Swinging through history, een expositie van Gallery Alma Blou, toont hoe inwoners van Curaçao al generaties lang met ons eiland verbonden zijn en die band koesteren middels familie-erfstukken. Voor George Curiel is dat bijvoorbeeld de horlogedrager van zijn grootvader Bernardo Leito, zakenman in Otrobanda. Het gouden erfstuk werd gedragen in een knoopsgat van de eigenaar en was bevestigd aan een zakhorloge, dat op die manier niet gestolen of verloren kon worden.

Van schrijver Fifi Rademaker worden twee wea di funchi getoond, waarin zijn overgrootmoeder Nina 135 jaar geleden de bekende Curaçaose funchi in klaarmaakte. Girvin Eustatius toont een foto van zijn betovergroothouders Antonio Manuel Palm en Francisca Virginia, ouders van de bekende Curaçaose componist Jacobo 'Coco' Palm. Roy Colastica schreef een prachtige begeleidende tekst voor de foto's, die gemaakt zijn door de bekende fotografen Diana Blok en Prince Victor.

Tula 2.0 is feitelijk de eerste expositie van Mon Art Experience, het nieuwe concept van de eigenaren van Mon Art, die met ingang van volgende maand de deuren sluiten van de permanente galerie in het Renaissance Rif Fort. Tula 2.0 stelt bezoekers in staat om naar de Curaçaose samenleving te kijken door de ogen van kunstenaars, die zich op hun beurt weer verplaatsten in Tula en hedendaagse vrijheidsstrijders.

De thema's zijn net zo gevarieerd als de kunstdisciplines. Een beeld van een gevallen schild als erfenis van de strijd voor de vrijheid. Een portret van de vorig jaar overleden Curaçaose dichter Elis Juliana als moderne vrijheidsstrijder. Maar ook de installatie 'Posttraumatisch Verleden Mobiel', dat aantoont hoe het verleden als zware last wordt meegesleept. Gerelateerd aan Arte pa Libertat wordt in het Rif Fort Museum werk getoond van Annemieke Dicke en Sandra Nieuw.

Swinging through history - Riba kadansa di historia en Tula 2.0 vormen een passende afsluiting van de serie exposities en evenementen van Arte pa Libertat. Met gevoelens van trots en bewondering kijkt Stichting Arte '99 terug op beide exposities en tentoonstellingen in Landhuis Bloemhof, het Maritiem Museum, Kas di Kultura, het NAAM, Museo di Kòrsou en in Pietermaai.

Stichting Arte '99 bedankt iedereen die betrokken was bij (deze twee laatste exposities van) Arte pa Libertat: kunstenaars, vrijwilligers, de media en onze sponsors:  het Mondriaan Fonds, het Prins Bernhard Cultuurfonds Caribisch Gebied, Spigt Dutch Caribbean, de Maduro & Curiel's Bank, Coca-Cola, Licores Maduro, Curaçao Ports Authority, Renaissance Curaçao Mall & Rif Fort.

Afsluiting Swinging through history - Riba kadansa di historia/Tula 2.0

Zaterdag 28 juli, 2014