Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 983 niet laden

Actualiteiten

PERSBERICHT - Nu ook Eigen Kracht-conferenties aanvragen in Caribisch Nederland, samenwerking Stichting Ocan en Eigen Kracht Centrale

29 januari 2016

IMG 9867

Samen met familie en bekenden een plan maken als het tegenzit. Daarbij regie en zeggenschap houden, ook als overheid of hulporganisaties betrokken zijn. Binnenkort kunnen ook de inwoners van Caribisch Nederland in zulke situaties een Eigen Kracht-conferentie aanvragen. Op 27 januari tekenden Glenn Helberg van  Stichting Ocan en Hedda van Lieshout van de Eigen Kracht Centrale een samenwerkingsovereenkomst om Eigen Kracht-conferenties in te voeren op Bonaire, Saba en St. Eustatius.

In september 2015 besloten burgers, professionals en bestuurders tijdens een Eigen Kracht seminar op Bonaire gezamenlijk dat Eigen Kracht-conferenties gewenst zijn bij het vormgeven van hulp, het samenwerken tussen betrokken partijen en om regie te laten bij de mensen om wie het gaat. Zowel Ocan als de Eigen Kracht Centrale gaan uit van  de kracht die zit in mensen zelf en de mensen die bij hen betrokken zijn.

Sinds 1985 zet Ocan zich in voor het versterken en verbeteren van de positie van de Caribisch-Nederlandse gemeenschap in Nederland en sinds een paar jaar ook in Caribisch Nederland.

Ocan heeft de samenwerking gezocht met de Eigen Kracht Centrale, die sinds 2000 in Nederland al meer dan 10.000 Eigen Kracht-conferenties heeft gefaciliteerd.

Onafhankelijkheid is een belangrijke voorwaarde bij de invoering en het organiseren van de Eigen Kracht-conferenties op de eilanden. Daarom worden burgers, die niet zijn verbonden aan een overheids- of hulpinstantie, opgeleid tot Eigen Kracht-coördinator. Zij faciliteren medeburgers en hun kring van betrokkenen bij het maken van een plan waarmee families de regie behouden.

Vanzelfsprekend wordt er samengewerkt met lokale partijen zoals de goede samenwerking met Diane Luccassen van Stichting Awor op Bonaire . Door te starten  met pilots krijgt de invoering op ieder eiland een eigen karakter.

Meer Actualiteiten